Ciekawostki rowerowe cd.

Tak jak inne wynalazki, tak i rower doczekał się różnych rekordów i ciekawostek.
Poniżej znajdziesz informacje o rowerze, których być może nie znałeś:

Najdłuższy jednodniowy wyścig szosowy ze startu wspólnego jest rozgrywany na trasie Bordeaux-Paryż i liczy 551-620 kilometrów. Jadąc część trasy za motocyklem, najwyższą średnią prędkość, 47,186 km/h, osiągnął Herman van Springel (Belgia) w 1981 roku. Dystans 584,5 km przejechał w 13 godzin 35 minut i 18 sekund.

Największa liczba uczestników wyścigu kolarskiego to 31 678 kolarzy w wyścigu Londyn-Brighton (90 km) 19 czerwca 1988.

Najwyższą średnią prędkość w Tour de France osiągnął Miguel Indurain w 1992 r. - 39,504 km/h.

 

 


 

Na jednym rowerze - produkowanym seryjnie - pojechało jednocześnie 12 chińskich akrobatów cyrkowych.

Rudi Jan Jozef De Greef (ur. 1955) stał na rowerze nieruchomo bez podparcia przez 10 godzin w Meensel-Kiezegem (Belgia) 19 listopada 1982.

 

 


 

Pierwszą praktyczną konstrukcję roweru wykonał w latach 1839-1840 Kirkpatrick Macmillan z Dumfries w Szkocji. Obecnie znajduje się ona w londyńskim Science Museum.

Pierwszym rowerem użytkowym był welocyped, zbudowany w marcu 1861 roku przez Pierre'a i Ernesta Michaux z Paryża.

Pierwszym zanotowanym wyścigiem rowerowym był wyścig welocypedów, rozegrany 31 maja 1868 na trasie 2 km w Parc de Plaud w Paryżu. Jego zwycięzcą został Brytyjczyk, dr James Moore (1847-1935), późniejszy kawaler Legii Honorowej.

   

 


 

REKLAMY

Miano największego trójkołowca bardzo długo dzierżył pojazd skonstruowany w 1895 roku przez amerykańską firmę Waltham Manufacturing Co. Miał ponad 5 m długości i ogromne 18-calowe opony o średnicy 3,35 m, a całość ważyła niemal 1400 kilogramów.

Największym obecnie trójkołowcem jest Fumair Flyer. Jego budowa zajęła 2000 osobogodzin. Układ kierowniczy, koła, oś, sprężyny i amortyzatory pochodzą z ciężarówek. Pedałuje cała 24-osobowa załoga, nadając pojazdowi maksymalną prędkość 40 km/h, a przejazdową - 24 km/h. Jest wyposażony trzy biegi, ma 7,7 m długości i 2,04 m szerokości. Bez załogi waży 707 kilogramów.

   

 

Pionierem w budowie monocykli jest francuski konstruktor Erich Edison-Puton, który zbudował jeden z pierwszych zdolnych do jazdy jednokołowców w 1910 roku. Za najbardziej oryginalną konstrukcję tego typu uważany jest olbrzymi monocykl z silnikiem o nazwie Dynosphere zbudowany w Wielkiej Brytanii w 1932 roku przez Johna Purvesa.